Kaffe er noget rigtig mange mennesker på en eller anden måde indtager i løbet af en dag og for nogle flere gange om dagen, da kaffe er højst afhængighedsgørende. Men det er efterhånden velkendt at kaffeindustrien ikke er den bedste til at varetage kaffebøndernes vilkår og bønderne ikke får deres del af kagen, især ikke hvis kaffen er blevet produceret billigt. Der findes flere initiativer der påstår at gøre noget ved dette iboende problem, men hvordan finder man som forbruger ud af om disse firmaer taler sandt eller ej?
Kritisk tilgang er sundt
Ligesom alt andet i livet er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft og have en kritisk tilgang, også når man køber kaffe. Som forbruger har man nemlig direkte påvirkning på hvordan kaffebønderne bliver behandlet og hvor mange penge de får ud af deres hårde arbejde. Som forbruger kan man nemlig forhøje det beløb der går direkte til bønderne i stedet for i lommerne på allerede velhavende mellemmænd.
Initiativer som Fairtrade kaffe er noget som mange danskere køber og går efter, når de skal købe kaffe i supermarkedet. Fairtrade har i mange år været et af de mest kendte initiativer til at bekæmpe unfair behandling af dem der arbejder allerhårdest for de dyrebare bønner, nemlig kaffebønderne. Men Fairtrade er også blevet kritiseret for ikke at gøre nok for kaffebønderne, mens det såkaldte direct trade kaffe nu bliver set som et bedre og mere bæredygtigt alternativ.
Støt de lokale kaffebønder
Som forbruger har man ikke lyst til at få dårlig smag i munden over at blive snydt, da man ikke mindst har brugt flere penge på at støtte initiativer som Fairtrade i stedet for at købe den billigste kaffe. Men det er netop vigtigt at man gør noget ved sin dårlige samvittighed som bevidst forbruger og køber efter ens egne principper. På denne måde skaber man både gode vaner for sig selv og sin familie og gør en forskel når man for eksempel køber lokalt, økologisk og direct trade.
Mange tror at vi som forbrugere ikke har så meget af en stemme når det angår forandring, men det er lige det modsatte, da det netop er forbrugeren der sætter rammerne for hvad de store firmaer skal og ikke skal gøre for at imødekomme ønsker. Hvis der er nok bevidste forbrugere, der sætter foden ned overfor grådige firmaer, kan man sagtens gøre en mærkbar forskel!