Danskerne er verdens førende i økologisk forbrug

Danmark topper fortsat listen over lande med den største andel af økologisk forbrug i verden. Ifølge en ny international rapport fra det schweiziske forskningscenter Fibl køber ingen andre steder i verden så stor en del af deres fødevarer som økologiske som danskerne.

Selvom efterspørgslen efter økologiske produkter stiger globalt set, så bevarer Danmark sin førerposition som verdens førende økologi-nation, når det kommer til forbrugernes købsvaner.

I 2015 udgjorde den økologiske andel af det samlede fødevaresalg herhjemme 8,4 procent, hvilket placerede Danmark foran Schweiz og Luxembourg med henholdsvis 7,7 og 7,5 procent.

Betydningen af dansk økologi

Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening, udtaler: “Det er en global førsteplads, vi kan være utroligt stolte af. Det er vidnesbyrd om, at danskerne ønsker at tage ansvar med deres fødevareindkøb.”

Med den danske efterspørgsel ventes økologisalget at vokse yderligere de kommende år, ikke mindst med lanceringen af den hidtil største kampagne for dansk økologi, støttet af 25 millioner EU-kroner. Kampagnen sigter især mod den gruppe af forbrugere, der kun køber økologi af og til, og forventes at øge det hjemlige salg med 50 procent.

Det er både i de store supermarkeder, men også i de små gårdbutikker at man kan mærke forbrugernes interesse for økologiske fødevarer.

Hos Løvegården i Suldrup drives en lille gårdbutik med egne grøntsager, kød fra grise og geder der bor på gården og æg fra hønsene. Herudover er der et stort udvalg af glutenfri delikatesser, men efterspørgslen på de økologiske varer vinder frem.

Martin Jensen fra Løvegården fortæller ”Vi har en butik hvor alt skal være glutenfrit. Det gælder både vores glutenfrie specialprodukter som mel, pasta, øl, brød og kage, men også de produkter som normalt forbindes med at være helt naturligt glutenfri som marmelader, sodavand, olier osv. Vi har dog fundet gluten i bl.a. chutney hvilket kom noget bag på os.” 

Når der findes nye varer til butikken, er det stadig det at varerne er uden gluten der er det vigtigste, men hvis de også kan være økologiske, gør det bare produkterne mere attraktive.

Ambitiøse eksportmål

På eksportfronten har Danmark også store ambitioner. Ifølge den nye Fibl-rapport blev der i 2015 globalt solgt økologiske varer til en værdi svarende til cirka 565 milliarder danske kroner.

Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, udtaler: “Den danske eksport af økologi har sat rekord de sidste ti år i træk. I 2015 nåede den knap to milliarder kroner – en stigning på 15 procent på blot et år.”

Med disse imponerende resultater har de danske økovirksomheder fastsat ambitiøse mål for fremtiden. Forventningerne er nu, at økoeksporten nærmer sig 3,5 milliarder kroner i 2020, hvilket markerer en betydelig stigning fra de oprindelige mål.

 

Kilde: TV2